PARTNER PORTALU
  • BGK

W Zakopanem przybywa miejsc noclegowych, głównie w szarefej strefie

  • pt/pap    17 sierpnia 2017 - 15:06
W Zakopanem przybywa miejsc noclegowych, głównie w szarefej strefie
(fot.zakopane.pl)

W Zakopane jest 35 tys. miejsc noclegowych i czas ich przybywa; szacuje się jednak, że w sezonie turystycznym pod Giewontem mieszka nawet 80-100 tys. turystów - mówi prezes Tatrzańskiej Izby Gospodarczej (TIG) Agata Wojtowicz. Jej zdaniem pokazuje to rozmiar szarej strefy wynajmu pokoi.




Z danych Centralnego Wykazu Obiektów Hotelarskich wynika, że w Zakopanem działa 29 hoteli i 19 pensjonatów. We wszystkich tych obiektach nocleg może znaleźć blisko 5 tys. osób.

Według danych Urzędu Miasta Zakopane w mieście działa też ponad 2 tys. popularnych pokoi gościnnych, domów wczasowych i apartamentów, które oferują miejsca dla ponad 30 tys. turystów.

Wojtowicz zwraca uwagę, że niecałe 16 proc. zakopiańskich obiektów noclegowych ma kategoryzację - czyli określony standard.

Fenomen Zakopanego

"Można powiedzieć o fenomenie Zakopanego, gdzie jest 35 tys. zarejestrowanych miejsc noclegowych, a szacuje się, że w sezonie turystycznym mieszka tu od 80 tys. do 100 tys. turystów. Pokazuje to ogrom szarej strefy, a co za tym idzie strat dla miasta, państwa w formie podatków czy opłaty miejscowej" - powiedziała PAP Wojtowicz.

Miejsc noclegowych w Zakopanem cały czas przybywa. W centrum miasta powstaje ogromny hotel Radisson Blu, a w planach jest także hotel sieci Sheraton - "To dobrze dla rynku zakopiańskiego" - oceniła Wojtowicz.

Jej zdaniem jednak przerażająca jest skala budowy kolejnych apartamentów i ciągle powstających willi z przeznaczeniem na wynajem pokoi. Według danych zakopiańskiego magistratu z roku na rok rośnie powierzchnia budynków pod działalność gospodarczą. W 2009 r. powierzchnia opodatkowana budynków, w których prowadzona jest działalność wynosiła 504 tys. m kw., a obecnie to 621 tys. m kw.

"Wszyscy chcą żyć z hotelarstwa, ale nie dostrzegają, że o ile w trakcie sezonu jest sporo turystów, to po sezonie są pustki. Tak ogromy rozwój tylko jednej branży powoduje, że w latach kryzysów i zmniejszenia liczy przyjeżdżających turystów, krach gospodarczy odczuwamy bardzo dotkliwie. Nawet niewielkie spadki ruchu turystycznego odbijają się na kondycji wielu firm" - zaznaczyła Wojtowicz.

Zakopiański Urząd Miasta nie ma dokładnych danych ws. szarej strefy wynajmu pokoi w mieście, ale burmistrz miasta Leszek Dorula przyznaje, że takowa istnieje. Burmistrz zapewnił, że są prowadzone regularne kontrole przez urzędników wspólnie z Urzędem Skarbowym.

Związane ręce urzędników

Burmistrz wyjaśnił jednak, że uprawnienia urzędników nie pozwalają wejść do budynków, w których nie ma zgłoszonej działalności gospodarczej. "Mamy tu związane ręce" - mówił burmistrz.

Naczelnik zakopiańskiego Urzędu Skarbowego Paweł Kluska wyjaśnił, że jego urzędnicy pilnują, by należne podatki spływały do budżetu.

"Są prowadzone kontrole zarówno przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą, jak i w stosunku do osób, które działają bez zgłoszenia. Nakładamy adekwatne do wykroczenia grzywny na podatników, którzy nie wywiązują się ze swoich obowiązków. Karze podlega również prowadzenie działalności gospodarczej bez zgłoszenia" - wyjaśnił Kluska.

W pełni sezonu Zakopane przeżywa problem z liczbą samochodów na ulicach, brakiem miejsc parkingowych, kolejkami do atrakcji turystycznych - nawet na tatrzańskich szlakach czy zatłoczonymi Krupówkami. Zdaniem prezes TIG władze miasta powinny pomyśleć o ofercie turystycznej poza sezonem, aby ruch turystyczny rozłożyć na mniej oblegane pory roku.

"Nie powinniśmy kumulować imprez w sezonie, ale pragmatycznie i z pomysłem przyciągać turystów poza sezonem" - mówiła.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.