PARTNER PORTALU
  • BGK

Warmińsko-Mazurskie: Przy zabytkach drogownictwa ustawiono tablice informacyjne

  • PAP    2 grudnia 2019 - 16:00
Warmińsko-Mazurskie:  Przy zabytkach drogownictwa ustawiono tablice informacyjne
Kamień milowy w Biesowie (fot. gddkia)

Kamienie milowe z XIX wieku w Biesowie i Lutrach oraz zbudowany około 1920 r. według tzw. systemu Moellera most nad rzeką Łyną w Kosyniu zostały wyposażone w tablice informacyjne z opisem tych zabytków - poinformowała w poniedziałek GDDKiA w Olsztynie.




Rzecznik olsztyńskiego oddziału GDDKiA Karol Głębocki powiedział, że tablice z opisami w języku polskim i angielskim zostały ustawione przy zabytkowych kamieniach milowych w Biesowie i Lutrach przy drodze krajowej nr 57, a także przed mającym ok. 100 lat unikatowym żelbetonowym mostem w Kosyniu przy drodze krajowej nr 51.

"Chcieliśmy ten sposób wyeksponować obiekty związane z historią drogownictwa w naszym regionie i dostarczyć informacje o nich. Tabliczki informują, co to za zabytki i z jakiego okresu pochodzą" - mówił.

Zabytkowe kamienie milowe są uważane za cenne świadectwo rozwoju infrastruktury komunikacyjnej dawnych Prus. Ustawiano je przy drogach od czasu dokonania pomiarów szlaków pocztowych w XVIII wieku - ówczesna mila pruska liczyła ok. 7,5 km. Początkowo wykonywane były z piaskowca, potem z granitu.

Miały urzędowo ustalone wymiary i kształt. Wyryte na nich inskrypcje wskazywały odległość od stolicy państwa, prowincji lub powiatu, a także od granicy państwowej lub ważnego rozwidlenia dróg.

Takie oznakowanie dróg przestało być przydatne po zmianie w latach 1872-73 systemu pomiaru odległości z mil na kilometry. Do czasów współczesnych na Warmii i Mazurach zachowało się niewiele takich obiektów m.in. z powodu przebudowy i zmiany przebiegu dróg.

Drogowy most nad Łyną w Kosyniu koło Dobrego Miasta jest uważany za jedno z najciekawszych dzieł żelbetowego budownictwa w województwie. Został wybudowany ok. 1920 r. według tzw. systemu Maksa Moellera (1854-1935). Przy dwuprzęsłowym obiekcie zastosowano rzadko już spotykane rozwiązanie konstrukcyjne. Betonowe belki przęseł mają dolną płaszczyznę w kształcie wycinka łuku pionowego - pomost stanowi cięciwę tego łuku.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.