PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Wieczne ryzyko, szukanie klienta po omacku. Witajcie w zarządzaniu kulturą

  • Tomasz Jakubowski    23 maja 2019 - 20:00
Wieczne ryzyko, szukanie klienta po omacku. Witajcie w zarządzaniu kulturą
Skala uczestnictwa Polaków w kulturze, choc niska, stale rośnie (Fot. Pixabay.com)

Łatwo jest przedsiębiorcy zarządzać firmą, gdy ma na to środki, zna grupę docelową i jej upodobania, a do tego na towar, który produkuje, jest popyt. Mógłby niestety mieć problemy, gdyby polecono mu zarządzać współczesnymi instytucjami kultury. To szukanie klienta po omacku, brak pieniędzy na produkcję, a klient prawie zawsze chce czegoś innego niż to, co mu proponujesz.




  • Zarządzający instytucjami kultury muszą stale ryzykować z ofertą programową. 
  • Eksperymenty, choćby i kontrowersyjne, zwiększają udział publiczności w instytucji.
  • Instytucje kulturalne mogą stanowić świetny łącznik między ludźmi kultury i biznesu.

Łatwo jest przedsiębiorcy zarządzać firmą, gdy ma na to środki, zna zna grupę docelową i jej upodobania, a do tego na towar, który produkuje, jest popyt. Mógłby niestety mieć problemy, gdyby polecono mu zarządzać współczesnymi instytucjami kultury. To szukanie klienta po omacku, brak jest pieniędzy na produkcję, a klient prawie zawsze chce czegoś innego niż to, co mu proponujesz.

We współczesnym świecie pojawiły się nowe narzędzia, kierunki, oczekiwania i potrzeby. Instytucje kultury i zarządzający nimi nie tylko powinni, ale i muszą odnaleźć się w tym nowym świecie. Jednocześnie muszą też wypełniać powierzoną im misję i oferować program kulturalny, cechujący się nie tylko pluralizmem czy bezstronnością, ale jednocześnie otwierający nowe drzwi i ryzykowny.

Ewa Bogusz-Moore, dyrektor naczelna i programowa Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, podkreśla, że temat jest wielopłaszczyznowy. Stale zmienia się publiczność, a jej oczekiwania są coraz bardziej odmienne. – Więc i my musimy się zmieniać, by za tym nadążać. Sporo się teraz dyskutuje o tym, czy należy spełniać oczekiwania nowej publiczności w kontekście tego, co my mamy do zaoferowania, np. rzezy zupełnie nowe – mówi. – Należy zachować balans – z jednej strony dać im to, czego oczekują, z drugiej wprowadzać element ryzyka, by tę publiczność rozwijać w konkretnym kierunku – dodaje Bogusz-Moore.

O ryzyku, którym trzeba zarządzać w kulturze, mówi też Małgorzata Długowska-Błach z Teatru Śląskiego. Podkreśla, że nową ofertę należy wprowadzać, gdyż publiczność oczekuje różnorodności i warto przy tym ryzykować.

 – Nie możemy się obawiać, że urazimy czyjeś uczucia – podkreśla. – Jeszcze parę lat temu repertuary teatrów były bezpieczne, zachowawcze i jednocześnie udział publiczności był dużo mniejszy. Nagle pojawiły się tytuły, które nie do końca podobały się różnym grupom społecznym. Nie podobały się, ale jednocześnie pojawiło się na nowo zainteresowanie teatrem, treściami w nim prezentowanymi. I te kilka lat delikatnej przemiany przyniosło wspaniały i spory efekt, za czym poszedł też sukces teatru – kontynuuje. Małgorzata Długowska-Błach wie, co mówi. Jej teatr jest w tej chwili jednym z najbardziej rozpoznawalnych w Polsce. – Nagle przyjeżdżają do nas znani artyści, udział publiczności wzrósł wielokrotnie. Czyli widz oczekuje nowych, czasem kontrowersyjnych rzeczy.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.