PARTNER PORTALU
  • BGK

Edukacja indywidualna uczniów niepełnosprawnych: MEN nie zmienia zdania

  • Tomasz Klyta    18 października 2019 - 17:55
Edukacja indywidualna uczniów niepełnosprawnych: MEN nie zmienia zdania
Do RPO zgłaszają się rodzice niepełnosprawnych dzieci (fot. Pixabay)

Od 1 września 2017 r. niepełnosprawne dzieci i młodzież mogą korzystać z nauczania indywidualnego tylko w domu - to wynik reformy systemu edukacji. Rodzice się skarżą, więc sprawą zajął się Rzecznik Praw Obywatelskich. Swoje stanowisko opublikowało też Ministerstwo Edukacji Narodowej.




  • Od września 2017 r. obowiązuje nowe rozporządzenie MEN dotyczące organizacji indywidualnego nauczania osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Chodzi o uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. 
  • Zmiany obejmują dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami, które dotychczas miały możliwość nauki w trybie indywidualnym w szkole. Teraz mają taką możliwość tylko w domu.
  • Rzecznik Prawo Obywatelskich otrzymał wiele sygnałów, że wprowadzane zmiany mogą niekorzystnie odbić się na sytuacji uczniów i ich rodzin.
  • MEN podkreśla, że "niepełnosprawność ucznia nie jest powodem do obejmowania go indywidualnym nauczaniem” w szkole.

Od września 2017 r. obowiązuje nowe rozporządzenie MEN dotyczące organizacji indywidualnego nauczania osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Chodzi o uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Podjęto wówczas decyzję o rezygnacji z organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz nauczania indywidualnego na terenie przedszkoli i szkół. Co to znaczy dla uczniów? Od 2017 r. dzieci i młodzież mogą korzystać z nauczania indywidualnego tylko w domu.

Rzecznik Prawo Obywatelskich otrzymał wiele sygnałów, że wprowadzane zmiany mogą niekorzystnie odbić się na sytuacji uczniów i ich rodzin. Dzieci z niepełnosprawnościami pozbawiane są kontaktu z rówieśnikami i możliwości uczestniczenia w życiu szkoły.

"Tego rodzaju izolacja może wpłynąć niekorzystnie na ich stan zdrowia. Z kolei rodzice postawieni w takiej sytuacji muszą zapewnić dziecku opiekę w miejscu zamieszkania. W praktyce stoją przed koniecznością ograniczenia aktywności zawodowej" - czytamy w oświadczeniu RPO.

Rodzice i opiekunowie skarżyli się także, że nie otrzymują kompleksowych informacji odnośnie alternatywnych form nauczania. Wskazywali także, że nie w każdym domu warunki sprzyjają nauczaniu i przyswajaniu wiedzy.

RPO zwrócił się do MEN o informacje, czy przeprowadzono analizę zmian dotyczących nauczania indywidualnego i nowych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz jakie ewentualne z niej płyną wnioski.

MEN podkreśliło, że "priorytetem działań szkoły powinno być dążenie do pełnego, rzeczywistego włączenia i integracji z rówieśnikami ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zarówno poprzez wspomaganie rozwoju samego ucznia, indywidualizację i wspieranie go podczas zajęć z klasą, jak i likwidowanie barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia w grupie rówieśniczej i uczestnictwie w życiu szkoły”.

Podkreślono, że niepełnosprawność ucznia nie jest powodem do obejmowania go indywidualnym nauczaniem w szkole. MEN - jak czytamy w piśmie do RPO -  zdaje sobie sprawę, że długotrwałe wyłączenie dziecka z grupy rówieśniczej zwiększa ryzyko wykluczenia społecznego. Nie jest też obojętne dla rozwoju jego osobowości i kompetencji emocjonalno-społecznych.

Reforma z 2017 r. wprowadziła elastyczne i korzystne dla uczniów rozwiązania - twierdzi MEN. Mają one na celu dostosowanie procesu kształcenia do ucznia oraz jego integrację z rówieśnikami.



4Buildings - nowe wydarzenie branży budowlanej w Polsce i cztery niezależne konferencje o najważniejszych trendach w budownictwie XXI wieku - już 15-17 listopada w Katowicach. Zarejestruj się teraz!

Multimedia



REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.