PARTNERZY PORTALU

Dofinansowanie przewozów autobusowych. 800 mln zł do wzięcia

  • Michał Wroński    17 listopada 2020 - 06:00
Dofinansowanie przewozów autobusowych. 800 mln zł do wzięcia
Na dofinansowanie połączeń autobusowych w 2021 r. rząd przeznaczył 800 mln zł. (fot. www.powiatwodzislawski.pl/ Wojciech Świerkosz)

Wojewodowie ogłosili nabory na dofinansowanie połączeń autobusowych w roku 2021 na obszarach pozamiejskich. Do wzięcia jest 800 mln zł. Dobra wiadomość? Zachowano tegoroczną, wyższą stawkę wsparcia i dano więcej czasu na przygotowanie wniosków. A zła? Jeśli w przyszłym roku samorządy tak opornie będą sięgać po pieniądze na wsparcie transportu, to część z nich może zostać przekazana na drogi.




  • Największe kwoty z przyszłorocznej puli Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych trafią do województw lubelskiego, mazowieckiego oraz warmińsko-mazurskiego.
  • Na cały przyszły rok utrzymano, wprowadzone „awaryjnie” w tym roku jako odpowiedź na wywołane pandemią załamanie w transporcie publicznym, wsparcie na poziomie 3 zł do wozokilometra.
  • Projekt nowelizacji ustawy zakłada, by w razie niewykorzystania do końca roku środków z FRPA pozostawić z tej puli na rachunku Funduszu nie więcej niż 50 mln zł, a wszystko ponad tę kwotę przekazać na rachunek Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

Do 24 listopada gminy, powiaty, województwa, a także związki międzygminne, powiatowe oraz powiatowo-gminne mogą składać wnioski o dofinansowanie obsługi połączeń autobusowych w 2021 r.

W przyszłorocznej puli rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych do podziału jest 800 mln zł – największe kwoty z tego „tortu” trafią do województw lubelskiego (66,8 mln zł), mazowieckiego (64 mln zł) i warmińsko-mazurskiego (63,3 mln zł).

Na kolejnych miejscach pod względem kwoty wsparcia plasują się województwa: świętokrzyskie (54,77 mln zł), wielkopolskie (53 mln zł), dolnośląskie (52,39 mln zł), śląskie (52,25 mln zł), podlaskie (51,57 mln zł), podkarpackie (50,38 mln zł), kujawsko-pomorskie (49,29 mln zł), zachodniopomorskie (47,66 mln zł), łódzkie (44,33 mln zł), pomorskie (42,28 mln zł), małopolskie (41,45 mln zł), lubuskie (35,67 mln zł) i opolskie (30,55 mln zł).

W przypadku tego naboru najważniejsza jest jednak nie ogólna suma pieniędzy w puli (po wszystkich poprzednich naborach znaczna część funduszy pozostała niewykorzystana, więc nigdy nie było sytuacji, że kogoś ze składających wnioski odprawiono z kwitkiem), ale kwota dofinansowania do wozokilometra. Na cały przyszły rok utrzymano bowiem, wprowadzone „awaryjnie” w tym roku jako odpowiedź na wywołane pandemią załamanie w transporcie publicznym, wsparcie na poziomie 3 zł do wozokilometra.

Czytaj: Transport w gminach wiejskich można ocalić teraz lub budować od podstaw po epidemii

– Oznacza to, że samorządy, które uruchomią przewozy, mogą zyskać dofinansowanie w wysokości nawet 90 procent poniesionych kosztów – podkreśla wojewoda zachodniopomorski Tomasz Hinc (warunkiem uzyskania dopłaty pozostaje sfinansowanie ze środków własnych organizatora części ceny usługi w wysokości nie mniejszej niż 10 proc.).

Wtóruje mu wojewoda kujawsko-pomorski Mikołaj Bogdanowicz, podkreślając, że beneficjentami funduszu są również przeżywające obecnie trudne chwile firmy przewozowe.

- Dofinansowanie na poziomie 3 zł do wozokilometra to bardzo przyzwoite wsparcie. W transporcie regionalnym koszty bezpośrednie wahają się od 4,5 do 5,5 zł, więc zebranie 1,5 zł tytułem wpływu z biletów nie powinno być problemem – ocenia Piotr Rachwalski, prezes PKS w Słupsku.

Za błąd uważa natomiast fakt, że wyższa kwota dofinansowania obowiązywać ma tylko przez rok. Jak tłumaczy, to stanowczo zbyt krótki okres, by korzystający z takiej „kroplówki” przewoźnicy wykorzystali ją na wsparcie wymiany taboru.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (27)

  • Dominik Hajduk, 2020-11-25 17:11:58

    Trolla z Wągrowca po wywaleniu z budżetowego stołka nie chcieli wziąć do Hollywood, to zrobił w Polsce Hollysmrood. Ten śmieszny Rachwalski jeszcze niedawno zabawiał się na swoim profilu Facebookowym wymyślaniem rozkładów jazdy komunikacji konnej na linii do Lwówka. Ale to mu się szybko znudziło ...więc postanowił uderzyć z dużo grubszej rury. Może teraz FBI zajmie się tym parszywym trollem z Wągrowca wywołującym w każdym zakątku internetu burdy pod hasłem "Lwówek Śląski", skoro polska policja nie daje rady.  rozwiń
  • Noema, 2020-11-25 17:10:26

    Reżyser filmu "Mission Impossible" Christopher McQuarrie ujawnia motywy Piotra Rachwalskiego (byłego prezesa Kolei Dolnośląskich), które sprawiły, że Rachwalski od kilku miesięcy robi wszystko, żeby nie doszło do produkcji filmu z Polsce. Cytuję: "Po publicznym, anonimowym nękaniu ...członków naszej produkcji na portalach społecznościowych, a także prywatnie, osoba ta przeinaczała nasze intencje i ukrywała osobiste powody, dla których chciała nas w ten sposób ukarać. Starała się nawet, aby ten niebezpieczny i bezużyteczny most został ocalony w nadziei, że nigdy nie zostanie usunięty i odbudowany (co, jak rozumiemy, byłoby ze szkodą dla potrzeb gospodarczych tego obszaru)" - ujawnia reżyser. "Krótko mówiąc, osoba ta manipulowała emocjonalną reakcją ludzi w całym tym ruchu, który skompromitował nasze ambicje sprowadzenia naszej produkcji do Polski" - skwitował." Więcej w atykule "Reżyser "Mission: Impossible" odniósł się do kontrowersji z polskim mostem" na portalu Onet.  rozwiń
  • Paweł Kukurowski, 2020-11-25 17:09:23

    Linia kolejowa do Lwówka jest bardzo niewygodna dla władz województwa (leży daleko od Wrocławia, więc z perspektywy władz jest "niepotrzebna", a ponadto jeździ tu mniej ludzi niż na głównych magistralach, przez co zyski z biletów nie są takie jak władze województwa i Kolei Dolnośląskich b...y chciały). Rachwalski sam na zlecenie UMWD wygasił frekwencję w pociągach a potem zlikwidował wszystkie pociągi gdy był prezesem Kolej Dolnośląskich. A linia faktycznie jest piękna, jedna z najpiękniejszych w Polsce, mogłaby być perełką turystyczną tak jak w Czechach takie linie przyciągają turystów i cieszą się olbrzymią popularnością. Ale nie w tym antykolejowym województwie.  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!