Partner portalu

Spór o kolej w wielkim mieście. Nazwa to najmniejszy problem

W kilku miastach kolej aglomeracyjna już funkcjonuje i jest systematycznie rozbudowywana, w kilku innych jest w trakcie tworzenia. Czy takie rozwiązanie może się ekonomicznie obronić? Jak powinna funkcjonować kolej w aglomeracji, by rozwiązywać problemy mieszkańców i podnosić jakość życia?
  • Szybka nowoczesna kolej, podobnie jak autostrady i ekspresowe drogi, nie powinna przebiegać przez centra miast i obszary silnie zurbanizowane. Trzeba ją więc odsunąć na obrzeża aglomeracji i umiejętnie połączyć z komunikacją miejską - twierdzi Andrzej Podlaszewski, inżynier, pasjonat nowych rozwiązań w transporcie.
  • Innego zdania jest Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej. – Pomysł, aby odsunąć infrastrukturę kolejową na peryferia i dowozić pasażerów komunikacją miejską oznacza nie tylko wydłużenie czasu przejazdu i dodatkowe przesiadki, ale przede wszystkim dodatkowy ruch autobusów ze stacji do centrum. A tym samym większe korki.
  • – Kolej aglomeracyjna jest rozwiązaniem jak najbardziej poprawnym oraz ekonomicznie uzasadnionym. Projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pokazał, że pomimo głosów krytyki, osiągnięto spektakularny sukces i dzisiaj jest problem raczej ze zbyt dużą liczbą chętnych niż z ich brakiem – zwraca uwagę dr inż. Jacek Szmagliński z Politechniki Gdańskiej.

Zobacz naszą najnowszą "Rządową ławę". Adam Sierak rozmawia z Piotrem Uścińskim, wiceministrem rozwoju i technologii

 
strefa premium

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU SAMORZĄDOWEGO

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE2

  • WX 2022-09-10 15:59:59
    Zabawne, że inżynier pasjonat przeczy sam sobie i to na dodatek w jednym artykule :) Skoro stawiamy przykład Warszawy Zachodniej i mówimy że jest super bo nie jest w centrum to nie mówmy, że kolej na Odolanach to patologia, która dusi miasto bo ... Odolany są jeszcze dalej od centrum niż Zachodnia :...D Zarówno warszawskie Odolany jak i poznańskie Wolne Tory to przykład wycofywania się kolei i oddania terenów przestrzeni miejskiej a to że nie są jeszcze zagospodarowane to tylko kwestia czasu. O tym jak szkodliwe jest odsunięcie kolei od miasta samego w sobie niech świadczy przykład Ostrołęki, gdzie kolej musiałaby zrobić naprawdę wiele aby odbić pasażerów komunikacji samochodowej czy autobusowej. Nie tędy droga! Kolej ma szansę konkurować czasem przejazdu i wygodą a urządzanie przesiadek na peryferiach nie należy ani do wygodnych ani do szybkich. To z czym Podlaszewski ma rację to zdecydowane przeregulowanie kolei i normy "bezpieczeństwa" wyśrubowanie do granic rozsądku.  rozwiń
  • Marian 2022-09-10 14:39:06
    Świetny, sprawdzony pomysł. Cały świat tak robi, np ..., a nie czekaj. Na przykładzie Dolnego Śląska, mieszkam np w Obornikach Śląskich, dojeżdżam ~30min pociągiem do stacji Wrocław Główny. Następnie przyjmijmy optymistycznie, że tramwaj się nie wykoleił i dowiózł mnie do biura w 20minut. Licząc ost...rożnie podróż w jedną stronę zajmuje około 60min (bo trzeba być jednak chwile wcześniej na dworcu / przystanku). W przypadku wprowadzenia wspaniałego, opisanego w artykule pomysłu. Wersja optymistyczna jest taka, że akurat mam szczęście, i biuro niedaleko nowego dworca głównego, załóżmy że w okolicach Marino. Wtedy podróż skróci się znacznie, bo o około 20 minut (pociąg jedzie te 10min krócej plus biuro niedaleko więc tutaj faktycznie profit). Natomiast w 95% pozostałych przypadków, wysiadam na Marino i następnie muszę przejechać pół/trzy czwarte miasta komunikacją miejską, co jak ktoś zna troche Wrocław wcale takie płynne nie jest. Czasów nie podaję, bo może to być 20minut, a może być i ponad 60 i 2 przesiadki po drodze. Reasumując, pomysł kompletnie z d..y, po to właśnie robi się ten dworzec główny w centrum, żeby było stosunkowo blisko dla każdego. Generalnie trzeba nam więcej inżynierów a mniej aktywistów, natomiast zdaję sobie sprawę że łatwiej drzeć mordę niż zdać matematykę na studiach.  rozwiń

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!