PARTNERZY PORTALU

Tak powstaje tunel pod Świną [ZDJĘCIA]

    AKC    7 czerwca 2022 - 07:50
Tak powstaje tunel pod Świną [ZDJĘCIA]
Budowa tunelu pod Świną trwa ponad dwa lata (fot. tunel-swinoujscie.pl)

Roboty na budowie tunelu pod cieśniną Świny, który połączy wyspy Uznam i Wolin, idą pełną parą. Obecnie w komorze startowej na wyspie Uznam trwa zbrojenie stropu pośredniego w części wschodniej, a także montaż i prefabrykacja deskowań stropu pośredniego w części zachodniej.




  • W części tunelu wydrążonego maszyną TBM, przy wyjściu ewakuacyjnym EE1, trwa mrożenie pasywne, zbrojenie płyty dennej i ścian obudowy ostatecznej.
  • W wyjściu ewakuacyjnym EE2 zakończono obudowę wstępną, przygotowywana jest też izolacja konstrukcji. Przy wyjściu EE2 od strony odcinka T2 montowana jest rampa tymczasowa.
  • Na odcinku pomiędzy wyjściami ewakuacyjnymi EE1 i EE2 montowane są prefabrykaty poddrogowe i trwa betonowanie płyty pod jezdnię.

W budynku BCO trwają prace wykończeniowe i instalacyjne. Po stronie wyspy Wolin, w komorze odbiorczej, kontynuowane są konstrukcje wewnętrzne i uszczelniane ściany szczelinowe. Uszczelnianie konstrukcji trwa też w rampie i tunelu wykonywanym metodą stropową w segmentach od R1 do R 16. Tam także montowane są zbrojenia chodników.

Proces otwierania i wykonywania wyjść ewakuacyjnych został podzielony na kilka etapów. Prace zaczęły się od nacięcia otworu w żelbetowej obudowie tunelu, poprzez demontaż obrysowanej nacięciem obudowy i odcinkowe wybieranie gruntu w zamrożonej bryle po montaż stalowych ram podporowych i wykonywani zbrojonej warstwy z torkretu. Wszystko po to, aby zabezpieczyć wykop i wykonać ostateczną obudowę żelbetową wraz z izolacją.

Odległość między wyjściami ewakuacyjnymi wynosi 500 m. Aby wykonać wnękę dla wykonania konstrukcji wyjścia, trzeba było przebić się przez obudowę segmentową tunelu, wykonać wykop oraz obudowę wstępną, którą wykonuje się metodą tzw. na mokro. Aby zrobić wyłom w obudowie segmentowej tunelu, wewnątrz tunelu TBM została zamontowana tymczasowa rama stalowa dla wzmocnienia konstrukcji tunelu. Obudowa wstępna wnęki składa się z warstwy betonu natryskowego i stalowych żeber w rozstawie 0,75 m. Obudowa docelowa wykonana będzie z betonu zbrojonego.

Do wzmocnienia gruntu została zastosowana technologia mrożenia. Polega ona na ciągłym przenoszeniu ciepła z gruntu do atmosfery. W wyniku tego grunt ulega ochłodzeniu, a woda wypełniająca pory zostaje zamrożona, tworząc warstwę lodu. Zamrożony grunt zamienia się w wodoszczelną bryłę.




Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę


×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!